تاریخ انتشار: جمعه 1393/11/24 - 23:38
کد خبر: 157866

روستا آزاد و سلیمانی در گردهمایی انجمن های اسلامی؛

نماز خواندن در دانشگاه عقب ماندگی حساب می‌شد/ می‌خواستند با 10 میلیون یورو برای ما یک ماهواره دانشجویی غیرقابل پرتاب بسازند

نماز خواندن در دانشگاه عقب ماندگی حساب می‌شد/ می‌خواستند با 10 میلیون یورو برای ما یک ماهواره دانشجویی غیرقابل پرتاب بسازند

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف بحث علم و قدرت علمی را بحث بسیار مهمی دانست و افزود: قرآن کریم رهنمود خوبی در این رابطه می دهد که انسان اگر می‌خواهد از طول و عرض آسمان عبور بکند و دست پیدا کند این کار را نمی تواند بکند مگر به سلطان و سلطان در نهج البلاغه علم است. امام علی می فرمایند علم همان ثروت است شما با دانش است که میتوانید در آسمان ها سیر کنید و بتواند اقتدار خود را نشان دهید.

خبرنامه دانشجویان ایران: دکتر رضا روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف و دکتر محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی میهمانان روز پنجم دانشجویان در اردوی تشکیلاتی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد بودند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، رضا روستا آزاد و محمد سلیمانی با حضور در میان دانشجویان در خصوص علم و فناوری صحبت کرده و به پاسخ پرسش های دانشجویان پرداختند.

گزارش تصویری چهارمین و پنجمین روز سیزدهمین اردوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل؛ «جهاد اکبر»

** اهرم قدرت نظام سلطه ناشی از علم و فناوری است
رضا روستا آزاد در ابتدای اظهارت خود با بیان این مطلب که "در دنیای امروز که نظام سلطه و استکبار به شدت قدرت نمایی می‌کند"، گفت: اهرم قدرت نظام سلطه ناشی از علم و فناوری است و آمریکا امروز قبله گاه خیلی از افراد شده است، آنچه که افراد را تابع می کند که به سمت آمریکا و غرب ارادت داشته باشند. دیدن توسعه مبتنی بر دانش و فناوری در آمریکا و دنیای غرب است و همین ابزار است که باعث می شود غرب کشوری را تحریم کند و فشار می آورد.

رئیس اسبق دانشگاه شریف بحث علم و قدرت علمی را بحث بسیار مهمی دانست و افزود: قرآن کریم رهنمود خوبی در این رابطه می دهد که انسان اگر می‌خواهد از طول و عرض آسمان عبور بکند و دست پیدا کند این کار را نمی تواند بکند مگر به سلطان و سلطان در نهج البلاغه علم است. امام علی می فرمایند علم همان ثروت است شما با دانش است که می توانید در آسمان ها سیر کنید و بتواند اقتدار خود را نشان دهید.

وی ادامه داد: در دنیا هزینه می کنند که به کره مریخ و ماه بروند این چه فایده ای دارد؟ رفتن به آنجا فقط اقتدار ملی را نشان می دهد و با نشان دادن قدرت مردم و جوانان را مرقوب و خاضع به توانمندی هایت می کنی.

آن چیزی که الان باعث شده این اقتدار حاصل شود، حاصل کاری است که نهایتا تورمش در شرکت هاست این شرکت ها و کمپانی ها هستند که المان هایی را لازم هستند را باهم در یک پازل میگذارند و حاصل می شود یک محصول دانش پایه ای که آن موقع چون به آن نیاز دارند می‌شود عامل سلطه و عامل اقتدار اقتصادی و علمی.

** نقش دانشگاه چیست؟
وی افزود: نقش دانشگاه ها در این جاها چیست؟ دانشگاه ها در این بحث دو ماموریت دارند: تربیت نیروی انسانی و تولید دانش در قالب مقالات یا فناوری ها

روستا آزاد ادامه داد: ما در کشور وضعمان چگونه است؟ ما تحقیقی اخیرا داشتیم و مستندات خوبی پیدا کردیم دسنویس سناتورهای آمریکایی برای 40 یا 50 سال پیش.  دسنویس ها می گفتند ما باید دانشگاهی تاسیس کنیم که پیش دانشگاه باشد یعنی از ابتدا تا دوره کارشناسی بیشتر نداشته باشد جوان هایی که سازندگان آینده و فردای کشورها هستند در دانشگاه ها تربیت کنیم تا دوره کارشناسی از کارشناسی به بعد در ارشد و دکتری لزومی ندارد که اینجا حضور داشته باشند خوب است این ها به کشور غرب بیایند در دنیای غرب ادامه بدهند برای ارشد و دکتری و این ها در دو حالت اتفاق می افتد یا اینجا می مانند و کسانی میتوانند موتور صنعت و دانش ملت ها و کشورهای ما را فعالیت بدهند و آنهایی که برمیگردند به کشورشان و  میشوند مبلغ مدرنیزم لیبرال مبتنی بر فرهنگ خودمان و این مسئله ای است که به صراحت می گویند.

** دانشگاه در ایران با یک الگوی ناقصی تاسیس شدند
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که "دانشگاه ها در کشور ما با یک الگوی ناقصی از آن سمت به عنوان پیش دانشگاهی تاسیس شده اند"، تصریح کرد: این پیش دانشگاه ها را نگاه کنید تا دوران انقلاب و دوران انقلاب 200 یا 300 هزار دانشجو بیشتر نداشت در مقابل 4و نیم میلیونی که امروز داریم جمعیت از جمعیت آن سال دو برابر افزایش پیدا کرده است ولی داشجو 15 برابر شده است.

وی افزود: آن زمان همان 200 یا 300 هزار نفر هم ارشد یا دکتری نداشتیم یا بسیار محدود تعداد مقالاتی که ما در سال 57 یا 58 در سال منتشر می کردیم چیزی بیشتر از 100 یا کمتر نبود.

روستا آزاد ادامه داد: دانشجو 4ونیم میلیون افزایش یافته و بخش قابل توجهی از آن ها حدود 50 هزار دانشجو دکتری داریم و شاید 400 یا 500 هزار نفر و بیشتر دانشجو ارشد یعنی تعداد دانشجویان از کل دانشحویان آن زمان بیشتر است. عنوان مقالاتی که منتشر می شود چیزی در حدود 20 یا 30 هزار است با آن 100 تا مقایسه کنید و ببینید چه اتفاقی دارد می افتد؟

** نماز خواندن در دانشگاه عقب ماندگی حساب می‌شد
این استاد دانشگاه با ذکر خاطره ای از دوران دانشجویی خود گفت: من سال 58 وارد دانشگاه شریف شدم یادم است که نماز خواندن در دانشگاه عقب ماندگی حساب میشد ما مسجدی نداشتیم و نماز خانه ای محقر تازه راه افتاد که خودمان راه انداختیم. حجاب خانم ها در آن زمان به زور روسری به سختی بود.

وی افزود: از نظر فرهنگی با این چنین زمینه ای باید دانشجویان را در سطح کارشناسی به کشور خودشان ببرند و ما بعد به عنوان مبلغ فرهنگ غرب به ایران بیاورند.

وی ادامه داد: سال 60 به واسطه جنگ و انقلاب نیاز به دانش و فناوری و آن اتفاقاتی که در جنگ افتاد مشهودتر به نظر رسید سال 60 احساس نیاز به دانش را دیدیم. آن زمان اولین بی سیم ها و جنگ افزار ها تولید شد من آن زمان مدتی در وزارت سپاه بودم و آنجا نارنجک ها را ریختگه گری تحت فشار نیازش احساس میشد. دهه 70 دوره های ارشد و دکتری ایجاد شد که قبل از آن نداشتیم.

روستا آزاد با اشاره به فعالیت های پوژهشی بعد از جنگ گفت: در سال بعد از جنگ تحول اساسی در حوزه پژوهش و فناوری انجام شد که شهید احمدی روشن در حوزه هسته ای شهید شهریاری و علی محمدی برای همین دوران هستند. همچنین در حوزه دارو و زیستی که شهید کاظمی آن را تاسیس کرد می توان قوت و اصالت این پژوهشکده را دید. در حوزه فضایی هوا فضایی ماهواره ای که علم و صنعت شروع کرد و امیرکبیر و شریف و بقیه هم شروع به فعالیت کردند و ماهواره‌ها ساخته شد. و شهید تهرانی مقدم نیز در فناوری موشک های بالستیک را پایه گزاری کرد و در همین راه شهید شد.

** زمانی که رشد متوسط علمی ایران به 11برابر متوسط جهانی رسید گفتن همین الان باید ایران را متوقف کرد
این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت رشد تعدا مقالات کشور نیز گفت: همین دوران است که مقاله ای را مطرح کردند که متوسط رشد در ایران از متوسط جهانی 11 تا 13 برابر بیشتر است. همین جا اشاره می کند که اگر می خواهید این ملت را مهار کنید الان مهار کنید. یعنی ارزیابی که داشتند، به دنبال این نبودند که از ما تعریف و تمجید کنند بلکه می خواست بگوید با این نرخ رشد علمی ایران که 10 یا 15 برابر متوسط جهانی است این نرخ رشدش باعث می شود چند سال دیگر دیگر ما نتوانیم حریفشان شویم.

گزارش تصویری چهارمین و پنجمین روز سیزدهمین اردوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل؛ «جهاد اکبر»

** یک گروه آمریکایی بعد از ترسیم چشم انداز 20ساله خواستار بررسی این چشم انداز بودند
روستا آزاد در ادامه به تاثیر تحریم ها در فضای علمی ایران اشاره کرد و افزود: مسئله دیگر  تحریم ها است به خصوص بحث تحریم‌های علمی که در مراکز علمی ما همچون دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی که به طور مشخص تر در لیست تحریم ها قرار گرفتند. در این فضا در نقطه مقابلش نقشه جامع علمی کشور ترسیم شد، چشم انداز 20 ساله با ابلاغ مقام معظم رهبری ترسیم شد یک گروه آمریکایی در ایران بودند و بسیار مشتاق بودند که این چشم انداز 20 ساله به ما بدهید و خیلی مشتاق بودند که ببینند که چه اتفاقی دارد می افتد.

** ایتالیایی ها می خواستند با 10 میلیون یورو برای ما یک ماهواره دانشجویی غیر قابل پرتاب بسازند
وی ادامه داد: در فرانسه یک بحث آکادمی علوم آمریکا، فرانسه و ایران داشتیم که من حضور داشتم آنجا آمریکایی ها بحث جدی می کردند که شما با این تحریم ها چه کار می خواهید بکنید و من مطرح کردم که اتفاقا تحریم ها برای دانشگاه های ما بسیار مفید بوده است. به ما گفتند که دارید گزافه می گویید گفتم نه این طور نیست، پرسیدند چطور ممکن است؟ گفتم قبل از تحریم‌ها پول بود خرید از خارج راحت صورت میگرفت، وقتی تحریم ها انجام شد نه پول بود نه خرید، از خارج به راحتی صورت می‌گرفت، این گونه توجه به دانشگاه های داخل شد و این دانشگاه های داخل پاسخ مثبت دادند. همین ماهواره شریف که اخیرا پرتاب شد یک دانشگاهی در ایتالیا ان موقع از ما 10 میلیون یورو می گرفت تا این ماهواره را که حتی قابل پرتاپ نیست و کاملا دانشجویی است را برای ما بسازد، اما ما با هزینه بسیار کمتر از این هزینه خودمان با کیفیت بسیار عالی ساختیم.

وی افزود: من عراق رفته بودم و دیدم دانشجویان بغداد نیز به ساخت ماهواره وارد شده بودند و بیان میکرند که ما سفارش یک ماهواره را به این دانشگاه ایتالیایی دادیم ولی بعدا پشیمان شدیم.

** اقتصاد مقاومتی دانش بنیان تنها راهکار پیشرفت کشور
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وضعیت تحریم علیه کشور و مسئله اقتصاد مقاوتی گفت: به گفته حضرت آقا جنگ، جنگ اقتصادی است و نهضت نهضتی است که بعد از جهاد رزمی که داشتیم جهاد اقتصادی است که حضرت آقا اقتصاد مقاومتی دانش بنیان را دارند تبلیغ می کنند. حضرت آقا اشارات خیلی صریحی به این موضوع دارند که باید اقتصاد ما مردمی و بسیجی شود و بسیج باید خیلی نقش آفرین باشد در این موضوع اقتصاد ما باید اقتصاد دانش بنیان مقاومتی شود و راهش این است که کل مردم مشارکت کنند. در این عرصه  و در این رابطه خیلی کار می شود کرد در بسیج حرکت های خوبی انجام شده و در دانشگاه ها انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل خیلی می تواند نقش آفرین باشد.

وی ادامه داد: در این رابطه بنیاد نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری را به پیشنهاد خود حضرت آقا تأسیس شد و ماموریتش هم این است که دانشگاه ها که دارند کار خود را تربیت سرمایه انسانی می کنند جایی باشد که بیاید بحث توسعه و پیشرفت دانش بنیان را دنبال کند.

روستا آزاد در همین رابطه ادامه داد: ما در بحث طرح‌های ملی در دولت یازدهم در وزارت علوم دنبال می‌کردیم که بتوانیم با پروژه‌های بزرگ و سنگین مجموعه افراد حقیقی و حقوقی یعنی شرکت ها و بنگاه های دانش بنیان اقتصادی را شناسایی کنیم و بهم ارتباط که حرکت خوبی آغاز شد اما متاسفانه خیلی به آن  پرداخته نمی شود.

** اقتدار، متمرکز می شود در بنگاه های دانش بنیان صنعتی
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به مسئله مهم شرکت های دانش بنیان اشاره کرده وگفت: اقتدار، متمرکز می شود در بنگاه های دانش بنیان صنعتی که می توانند تاثیرگذار باشند، اگر این ها سابقه فرهنگیشان غیر متمدن و غیر حزب اللهی باشد شما خودتان می‌توانید تصور کنید که آرام آرام در یک کودتا خزنده فرهنگ غیر مذهبی و اسلامی و دینی در کشور جاری می شود. برای همین مهم است انجمن اسلامی دانشجویان مستقل یک معاونت علمی و فناوری فعال در دانشگاه ها ایجاد کند.

** سلیمانی: قبل از انقلاب در دانشگاه ها از تحقیق و علم خبری نبود
اما در ادامه محمد سلیمانی با ابراز خوشحالی از حضور جوانان در مراسم راهپیمایی 22 بهمن، گفت:  قبل انقلاب من دانشگاه شیراز بودم که یک دانشگاه پهلوی بود امریکایی ها مسلط بودند و درس ها و امتحانات به زبان انگلیسی بود همه افتخار استاید این بود که وصل به دانشگاه های آمریکا بودند و تبادل داشتند، هرکتابی که چاپ می شد روی میز بود و این مزایا را فراهم کرده بودند اما واقعیت این بود که از علم و تحقیق چیزی نبود.

گزارش تصویری چهارمین و پنجمین روز سیزدهمین اردوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل؛ «جهاد اکبر»

وی افزود: برای گذراندن درس کارآموزی به یک مجموعه معرفی شدم که رئیس انجا یک آمریکایی بود، مداری را به ما داده بود و ما گفتیم میخواهیم مدار را عوض کنیم و تجربه کنیم گفت نمی شود و باید تحلیلی کنید و محاسبه کنید. واقعا اجازه طراحی و مفهوم نمی دادند و این طراحی ها و نقشه ها از آمریکا می آمد اجازه بروز و ظهور  فکر به ایرانی ها نمی دادند بعد عمداتا به خارج می رفتند.

سلیمانی در ادامه به ماجرای رفتنش به پاریس برای ادامه تحصیل اشاره کرده و گفت: ما 14 نفر بودیم که گروه فرانسوی آمده بودند مصاحبه کردند و به ما بورس دادند وقتی به پاریس رفتیم از آن 14 نفر 12 نفرمان نماز خوان بودند و شرایط خوبی بود و علی رغم این بحث 12 تا نماز خوان و مسلمان به دیدار امام در نوفل نوشاتو می رفتند  3 یا 4 نفر برگشتند و 8 نفر ماندند. بعد از انقلاب هم 5 ساله اول دانشگاه ها تعطیل بودند و ماجرای انقلاب فرهنگی؛ دانشگاه ازسال 62 شروع به کار کرد.

** غرب با علم انحصاری خود بر دنیا مسلط شد
وی ادامه داد: ظلمی که غرب به کشور های دیگر دارند انجام می دهند این است که وقتی که علم را بدست اوردند آن علم را در انحصار میگیرند و ترویج نمی دهند و نمی گذارند دیگران از ان استفاده کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top